Thursday, March 31, 2011

Baik Buruk Penggunaan Kayu Ukur KPI - Key Performance Index

"When things get measured they will get done". Inilah satu prinsip pengurusan yang diguna-pakai kini.

KPI atau nama penuhnya Key Performance Index ialah ukuran pencapaian sesuatu usaha atau kerja. Ianya dicatat dan dipersetujui sebelum bermulanya sesuatu usaha itu lagi.

KPI sewajarnya di tetapkan oleh "pelanggan". Dalam hal ini pelanggan sesebuah syarikat ialah Pemegang Saham. Maka pemegang sahamlah seharusnya menentukan apa yang mereka kehendaki dan bukannya pihak pengurusan.

Katakan Pemegang Saham mahukan keuntungan 35% atau RM 2 billion pada tahun ini. Maka itulah KPI untuk syarikat tersebut. Bermula dari itu, KPI tersebut akan dipecah-pecahkan dan dibahagi-bahagikan mengikut tanggung-jawab kumpulan masing-masing. Seterusnya di "cascade" kan lagi kepada  unit-unit perniagaan bagi syarikat itu.

Kesan diharapkan dari penggunaan kayu-ukur KPI ini ialah memudahkan untuk melihat siapa yang berusaha dan siapa yang tidak. Sekira gagal mencapainya, pihak pengurusan atau Board Of Directors mestilah "admit defeat and face the consequences".

Disektor pentadbiran negara pula, KPI utama mestilah ditentukan oleh "pelanggan kerajaan" iaitu, The Rakyat. Rakyat mungkin mahu meletakkan perkembangan ekonomi 8% sebagai KPI utama.. Sekira itulah KPInya, maka pihak berwajib harus mencapainya atau "admit defeat".

Yang buruknya tentang penggunaan KPI ini ialah kaedah pengiraan pencapaian yangmana ianya terdapat ruang manipulasi yang luas. Misalnya, pihak pengurusan mungkin menggunakan "creative accounting" untuk menunjukkan keuntungan 35%. .............................dan begitulah seterusnya.