Friday, April 1, 2011

End-To-End Process

Tidak jauh kehadapan kita akan banyak mendengar ungkapan glamour "End-To-End" (E2E) process. Kaedah E2E ini melihat sesuatu proses itu secara total. Bermula dengan "kemahuan Pelanggan" dan berakhir dengan  "memberi apa yang pelanggan mahu". "Kemahuan Pelanggan" itu bersamaan dengan KPI untuk sesuatu proses itu. Dengan kata lain, proses E2E ini senantiasa meletakkan pelanggan terkehadapan. Ini dalam bahasa Inggeris, "puts customer in mind all the way".

Kaedah E2E ini dipelopori oleh Hammer And Co dari Boston, USA. Mereka mencipta proses lurus (linear) dengan membuang  kotak-katik  jabatan  (atau discrete castles) yang biasanya mengganggu kelancaran sesuatu proses. Mereka melakukan ini dengan mengasingkan proses dari penjawat. Melalui kaedah ini sesuatu proses akan menjana produk dengan lebih efficient.

Saya sendiri mendapat latihan dalam E2E proses ini di Boston dan Miami dua tahun lepas dan pemegang Process Mastery certificate dari Hammer & Co.

Fokus On The Issues, Not On The Mess

Rakyat kita, rata-rata masih gemar bertengkar tanpa memahami isu sebenar. Ini mungkin terbit dari sistem pembelajaran kita yang tidak menjurus kepada pemahiran "proper argument technique".

Permulaan sesuatu argument ialah mengenal-pasti isu-isu yang berkenaan yang terdapat didalam sesuatu event atau keadaan. Isu undang-undang, isu moral, isu ugama, isu ekonomi dan sebagainya boleh terdapat didalam satu event.

Kemudian cari antaranya " issues that matter to us". Isu yang tidak ada significance hendaklah diasingkan. Sekira undang-undanglah isunya, maka jangan membawa isu moral kedalam argument kita. Ini kerana moral, walaupun mempunyai kaitan dengan undang-undang, tetapi ianya di "address" kan didalam "court" yang berbeda.

Mencampur-adukkan isu akan menyulitkan pencarian penyelesaian. Melainkan disengajakan, supaya ianya menjadi suatu polemik, isu-isu seharusnya di asing-asingkan dan diselesaikan.