Wednesday, September 7, 2011

OPs Sikap Bukan Penyelesai Masaalah Jalanraya

Ops Sikap kini mahupun yang terdahulu bukanlah penyelesai masaalah jalaraya. Ini kerana "penyakit" jalanraya kita ini telah berakar-umbi terlalu dalam untuk diselesaikan secara symptomatik. Ops sikap, walau pada namanya cuba keakar-umbi tapi pada hakikatnya hanyalah cuba menghapuskan simptom sahaja. Ia seolah-olah menampal koyot apabila sakit kepala. Sakit kepala mungkin hilang tetapi penyebab sebenar sakit kepala itu masih tetap berlegaran. Jadi, pihak polis tidak wajar dipersalahkan sekira banyak terdapat kemalangan dan kematian dijalanraya selagi punca sebenar kemalangan tidak dihapuskan oleh pihak yang lebih pakar dalam hal ini.

Jadi apakah punca sebenar penyakit ini? Dan siapakah yang pakar dalam hal ini? Sudah tentu bukan polis. MIROS? Saya pernah menulis kepada Ketua Pengarah MIROS (Dr. Raden..) dan beliau sendiri menjawab dengan panjang lebar surat saya itu. Saya kira MIROS boleh melakukan diagnosa terperinci. Tetapi the "cure" harus datang dari pihak yang pakar dalam pembasmian penyakit secara menyeluruh. Saya kira hal ini adalah didalam bidang-kuasa JPJ dan  Kementerian Pengangkutan.

Sebagai "layperson" saya catatkan beberapa punca penyakit jalanraya kita ini mengikut kategori Ishikawa:

A. Faktor Manusia

Saya jangka 80% adalah dari kelemahan manusia termasuk sikapnya.  Maka tidak heranlah kenapa polis cuba menyelesaikan masaalah ini dari sudut sikap!  Tapi malangnya Ops polis itu hanya berdaya  menggilap permukaan masaalah sahaja. Penyelesaian menyeluruh bukan terletak dibahu polis. Inilah beberapa punca :

1. Sikap biar cepat kot-kot selamat tak kena saman(Reckless thinking).
2. Kecacatan fizikal seperti jarak pandangan dan rabun warna mata dan kecacatan anggota kakitangan.
3. Kewarasan fikiran termasuk mengantuk dan mabuk
4. Lemah kefahaman Ilmu pergerakan (motion) yakni ilmu fizik.
5. Kelemahan ilmu ruang dan pepejal dimana pepejal tidak dapat duduk diruang yang sama.  Satu pepejal yang cuba mengambil ruang pepejal yang satu lagi pasti merosakkan satu sama lain.
6. Alerting others of impending danger (bends and pockholes, sleet, oily road surface)
7. Hogging on 2-way roads (especially by heavy slow vehicles)
8. foreigners' habits from 3rd world mentallity



B. Faktor Mesen

1. Bahagian penting kenderaan seperti lampu, brek, cermin hadapan, cermin belakang, lampu brek, signal
2. Bunga tayar, Keledar.

C.Faktor Method (sistem) 

1. Undang-undang jalanraya -
2. Defensive driving Vs Berhemah training after P and before Full License
3. Courtesy Vs Right of way
4. Valid licence - mandatory revocation on 3 accidents and traffic offences. Retake tests as new driver
5. Foreigners' behaviours
6. Sharing the road- slow vehicles to stop and let other vehicles pass them
7. Psikologi pemandu vis-a-vis  halangan bertempo atau kekal
8. taxi driving behaviour

D. Faktor Persekitaran
1. Keadaan fizikal jalaraya.-reverse banking, sharp bend
2. Cuaca
3. Community mindset - sanctity, safety minded, live-and let live, respect rights of others
4. Element of fear - people control-people (reward people who reports)
5. Leisure driving - promote cruising over racing


(Provisional - Akan disempurnakan kemudian)....