Saturday, January 29, 2011

Kenapa Parti Pembangkang Tidak Diharamkan Pak ?

Jawapan mudahnya...

Setiap perkara atau isu dapat dilihat dari berbagai perspektif. Ada perspektif yang betul ada yang salah. Satu minda hanya dapat melihat satu perspektif sahaja. Seperti kisah gajah dengan orang buta. Setiap sibuta mendapat persepsi tentang gajah mengikut apa yang minda mereka dapat olah. Perspektif yang terbaik ialah gabungan kesemua perspektif yang berbeda itu. Seperti hadis nabi, s.a.w " khilaf antara umatku adalah suatu rahmat". Apabila kesemua perspektif digabungkan dan diimbang-imbangkan perspektif opsyen ketiga akan terbit. Dengan cara ini rakyat akan mendapat opsyen yang terbaik dari keputusan kolektif itu.

Disamping itu keujudan parti pembangkang yang senantiasa menunggu-nunggu untuk mengambil-alih tampuk pemerintahan juga memberi tekanan kepada "pemerintah semasa" untuk mentadbir negara sebaiknya dan mengikut citarasa rakyat.

Kuasa adalah merosakkan. Kuasa penuh pula merosakkan dengan sepenuhnya jika tidak dikekang. Jadi, dengan peranan yang begitu penting dalam mengawal kerakusan "pemerintahan semasa" maka adalah tidak wajar pembangkang dari mana-mana parti sekalipun dihapuskan atau diharamkan.

Oleh itu rakyat harus memberi kredit sewajarnya kepada pembangkang dari mana-mana parti sekalipun kerana peranan mereka adalah sama penting dengan "pemerintah semasa".

No comments:

Post a Comment