Friday, April 1, 2011

End-To-End Process

Tidak jauh kehadapan kita akan banyak mendengar ungkapan glamour "End-To-End" (E2E) process. Kaedah E2E ini melihat sesuatu proses itu secara total. Bermula dengan "kemahuan Pelanggan" dan berakhir dengan  "memberi apa yang pelanggan mahu". "Kemahuan Pelanggan" itu bersamaan dengan KPI untuk sesuatu proses itu. Dengan kata lain, proses E2E ini senantiasa meletakkan pelanggan terkehadapan. Ini dalam bahasa Inggeris, "puts customer in mind all the way".

Kaedah E2E ini dipelopori oleh Hammer And Co dari Boston, USA. Mereka mencipta proses lurus (linear) dengan membuang  kotak-katik  jabatan  (atau discrete castles) yang biasanya mengganggu kelancaran sesuatu proses. Mereka melakukan ini dengan mengasingkan proses dari penjawat. Melalui kaedah ini sesuatu proses akan menjana produk dengan lebih efficient.

Saya sendiri mendapat latihan dalam E2E proses ini di Boston dan Miami dua tahun lepas dan pemegang Process Mastery certificate dari Hammer & Co.

No comments:

Post a Comment