Tuesday, April 30, 2013

Mencegah Kemungkaran Adalah Kewajipan Keatas Semua


Kemungkaran adalah sebarang kesalahan, ma'siat, kejahatan, penindasan, penipuan, mungkir janji, pecah amanah, kezaliman dan sebagainya.  Kecil atau besar sesuatu kemungkaran itu adalah dianggap sama kejinya. Oleh itu kesemuanya perlu dicegah dan tidak dibiarkan merebak seperti api semasa kecillah mudah di cegah. Setelah besar ianya memerlukan tenaga yang banyak malah nyawa juga boleh menjadi pertaruhan.


 Satu kemungkaran seperti pelacuran akan melahirkan banyak kemungkaran-kemungkaran lain seperti merebakkan penyakit kelamin/aids, gangterisma, kekasaran terhadap wanita, penyeludupan, dadah, dan berbagai lagi. Orang-orang yang hidup diatas kemungkaran ini sudah pasti akan menyokong mana-mana pemimpin yang mungkar juga. Mereka akan seboleh-bolehnya mempertahankan  pemimpin yang mungkar itu dan amat khuatir sekira ketua mungkar itu ditukar ganti.

Maka hendaklah sama-sama mencegah dgn tangan atau lidah atau kalau tak berdaya sangat, cegahlah dgn hati kemungkaran yg sedang berlaku dan lebih-lebih lagi yg akan berlaku. Kalau tidak Allah akan jadikan bagi kita ketua/pemimpin dari org-org zalim yangmana kita tidak dapat mengawalnya lagi.....Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment