Wednesday, May 1, 2013

Perjuangan Islam UMNO Versus Perjuangan Islam PAS

Ini suatu pandangan saya semata, orang yang tidak menjadi ahli mana-mana parti.  Pandangan orang lain mungkin berbeda.

UMNO adalah pejuang bangsa melayu. Itu tidak dinafikan. Siapakah yang dipanggil melayu itu?  Mengikut takrifan perlembagaan, melayu adalah orang yg mengamalkan adat budaya melayu dan berugama Islam. Ini bererti ISlam itu perkara kedua atau perkara tempelan kepada perjuangan UMNO.  ISlam tidak diperjelaskan tetapi terselindung didalam perkataan melayu itu sendiri. Dalam banyak keadaan ianya terhilang dari ingatan. Out of sight out of mind. Perjuangan ISlam UMNO tidak "direct". Islamnya hanya mengekori perjuangan melayu ibarat kuda menarik kerata pedatinya mengikut kemana saja perginya kuda itu.

Sekira Islam menjadi beban kepadanya maka ditinggalkannya. Ignored. Apabila ISlam boleh menjadi aset kepada UMNO maka diwarwarkannya. Secara ringkas perjuangan ISlam oleh UMNO seumpama seorang yang menuju ke Masjid Negara untuk solat jumaat. Apabila tiba di kedai makan atau supermarket semasa diperjalanan, singgah dia untuk minum kopi. Apabila mendengar azan maka ditanya dirinya, nak teruskan ke mesjid ka atau  batalkan niat ??


Perjuangan PAS terhadap Islam pula terbalik dari perjuangan UMNO terhadap ISlam. PAS meletakkan ISlam sebagai kuda dan semua manusia adalah kereta pedatinya. Perjuangannya "direct" tidak berbelit-belit atau berdolak daleh kerana tiada diberi ruang untuk begitu. Sekira berniat ke Masjid Negara, tiada lagi singgah-singgah tetapi terus ke sana.


{Provisional}

No comments:

Post a Comment