Wednesday, September 21, 2011

I.S.A ATAU SEUMPAMANYA MASIH RELEVEN Di 2020

Di negara majmuk bukan sahaja dari segi bangsa, kebudayaan dan etnik tetapi juga dari kefanatikan ugama sudah tentu terdapat potensi ketegangan antara kaum pada setiap masa disepanjang zaman hingga selepas 2020 !!  Semaju USA sekalipun ketegangan kaum disana secara diam-diam masih wujud. Ini adalah suatu realiti yang terbit dari "perbezaan".  Dimana terdapat perbezaan disitulah ruang terbuka untuk syaitan menyucuk jarumnya!!

Sekira dimansuhkan, ISA tidak akan dapat dipulihkan lagi walaupun kita amat memerlukannya dimasa depan. We only have one chance only. Lihatlah akan kuasa raja yang terpangkas  pada awal 90 han. Cubaan untuk memulihkan kembali kuasa sekecil perlantikan Setiausaha Negeri pun tidak dapat dilakukan. Didalam climate politk negara ini terdapat isu-isu hak yang sekira dilepaskan tidak akan dapat dikembalikan lagi walaupun keperluan mendesak dimasa depan. Saya panggil fenomena  ini "One-way-street ". Sekali hapus tidak akan dapat dipulihkan kembali!!

Walaupun ia wajar dikekalkan ISA mesti dikawal dari disalahguna oleh pihak tertentu. ISA, sewajarnya satu-satu hakmilik negara yang tidak didelegatekan kepada kerajaan semasa. Ini bermakna kuasa melaksanakan tindakan ISA hanya terletak ditangan raja-raja itu sendiri. Hanya majlis raja-raja dapat mengarahkan sesuatu tindakan ISA itu dan bukan menterinya.

Difahamkan negara maju seperti Uk juga masih menyimpan undang-undang ISA walaupun jarang mereka gunakan.

No comments:

Post a Comment