Tuesday, April 23, 2013

KENAPA MELAYU MUDAH LUPA (Why Malays Are "forgetful" )

Informasi  yang masuk keminda kita sesetengahnya mudah hilang dari ingatan walaupun sudah menjadi pegangan kita untuk sesuatu tempoh masa. Kenapa ini berlaku ?  Jawapannya ialah kerana kita tiada Kerangka Ilmu (Knowledge Framework) ataupun kerangka kita itu lemah.Sekeping gambar foto akan mudah hilang ditiup angin sekira tidak di lekatkan pada suatu frame gambar.

Apakah Kerangka Ilmu itu ?

Ia adalah ilmu asas kepada sesuatu bidang Ilmu. Contohnya : asas kepada sifir darab ialah tambah yang berulang. Kalau kita lupa sesuatu sifir kita boleh melakukan tambahan secara berulang. Asas kepada agama ialah iman. Kalau kita lupa kenapa kita lakukan sesuatu atau meninggalkan sesuatu perkara itu kita kembali bertanya kepada iman kita. Asas kepada moral (atau akhlaq) adalah ethic (boleh juga pakai  tasawwuf).

Asas kepada kenegaraan kita kini ialah demokrasi iaitu suatu sistem yang mencegah segala rupabentuk kuasa dari menjadi angkuh (arrogant). Apabila kita mengutuk sesuatu tindakan tidak wajar kerajaan  keatas rakyat, dengan kerangka demokrasi kita sebenar-benarnya marahkannya sebab ia mencabuli asas demokrasi yg negara kita anuti !! Mungkin ia telah bertindak angkuh dalam mencipta dasar.

Tanpa mengikat sesuatu informasi atau pegangan kepada Kerangka Ilmu, maka mudahlah pegangan atau informasi tadi luput dari ingatan terutama apabila disogok !!


Perkara ini juga ada kaitan dengan kenapa kita mudah ditipu (gullible).

No comments:

Post a Comment